29 Eylül 2011 Perşembe

Bir karikatürün bir ülkede düşündürdükleri, ya da sadece benim düşündüklerim...



Güldünüz mü ? 

Ben çok gülerim bu karikatüre...

Peki sizin de güldüğünüzü varsayarsak,neden güldüğünüzü hiç düşündünüz mü ?

Ya da en azından ben niye güldüm ?

Çünkü bizi güldürmeyi amaçlayan mizahi öğeler,çoğunlukla geleneksellere ters açıdan bakar ve gülersin. 

Kültürel,dinsel,sosyal vb. olguların,alışılmışlıkların üzerine gider,bana hiç görmediğim manzaraya açılan bir pencere sunar ve gülerim.

***

Ben bunu niye anlattım ?

Çünkü dün Bahadır Baruter hakkında aşağıdaki karikatür yüzünden dava açıldı.


Karikatürün kendisini şahsen komik bulmadım. Önce anlamaya çalıştım;zekatın bile SMS yoluyla verilebildiği günümüzde,beyni yemiş bir adamın inandığı yaratıcı ile mobil iletişim çabasını mı yansıtmaya çalışmış acaba diye düşündüm.

Tam olarak hangi dini olguyu terse yatırdığını tam anlayamadığımdan bana komik gelmedi.

Ama konumuz basit bir "komik mi, değil mi?" tartışması değil... Bir başkası Baruter'in neyi betimlediğini anlayıp da çok gülmüş olabilir,ona da kabul...

Ama bir şeyi kabul edelim : 

Eğer Baruter'in karikatürü inanca saygısızlık ise,yazının başındaki "Nuh'un gemisi" temalı karikatür de aynı derecede inanca saygısızlıktır.

Hatta Baruter'inki tek bir semavi dine saygısızlıksa eğer,bir üstündeki karikatürde -bütün semavi dinlerin kitaplarında bahsedilen "Nuh'un gemisi" konu edildiğinden- 3 kat saygısızlık vardır.

Yani aslında demek istediğim;Baruter'e açılan dava mizahın ruhuna açılmış bir davadır ve yargılanan da mizahın ta kendisidir. 

Çünkü bizi güldürmeyi amaçlayan mizahi öğeler,çoğunlukla geleneksellere ters açıdan bakar ve gülersin. 

Kültürel,dinsel,sosyal vb. olguların,alışılmışlıkların üzerine gider,bana hiç görmediğim manzaraya açılan bir pencere sunar ve gülerim.

***


Olayın aslında yukarıda anlattıklarımızla hiçbir alakası yok.

Yukarıdaki bütün varsayımlardan uzak,Baruter'in sadece karikatürlerin duvar motiflerinin arasına yazılmış "Allah yok.Din yalan." cümlelerinden ötürü mahkemeye düştüğünü biliyoruz.

Yoksa dini ritüelleri ve kalıpları kullanan -Nuh'un Gemisi temalı karikatürde gördüğümüz gibi- birçok karikatür var ve hepsine dine saygısızlıktan dava açılmaya kalkılsa, "Tecavüz edilen tecavüzcüsüyle evlensin, iş yükümüz zaten ağır!" diyen HSYK bir de bu davalarla mı uğraşacak ?


Karikatürlerde karikatüristin kendi görüşünü direkt olarak yansıtması karikatürlerde çok görülen bir durum değil. Karikatürler genelde doğaları gereği karikatüristin düşüncesini dolaylı yoldan anlatırlar. Bir başka deyişle,karikatürlerde "göte göt denmez,sen karikatürün o ince,o mizahi anlatımından götün göt olduğu çıkarımını yaparsın"

Şahsen ben bu karikatürde duvar motifi olmasa da,Baruter'in dine ve bir yaratıcının varlığına inanmadığı varsayımını çıkarabilirdim.

Fakat Baruter geleneksel karikatür anlatımının dışına çıkıp,tamamen "ifade özgürlüğü"ne giren bir cümle kullanıp inançla ilgili görüşünü belirtmiş ve ülkemizin en klasik sorununa -bilerek veya bilmeyerek- parmak basmış. 

***

Bu ülkenin başbakanı "Partimin programında laikliğin tanımı şudur : 'Kişi laik olmaz,devlet laik olur.' Bir müslüman olarak,laik bir devleti yönetirken bütün inanç gruplarına devlet eşit mesafede olur,Müslüman'a da,Hristiyan'a da,Musevi'ye de,ateiste de..." diyeli daha 15 gün bile olmamışken...

Üstelik de bu başbakan zamanında sadece bir şiir okuduğu için 4 ay hapis yatıp,siyasi hayatı uçurumun kenarına gelmişken...

Bence o başbakanın memleketinde ifade özgürlüğü yüzünden kimsenin hakkında dava açılmamalıdır.

Umarım başbakan da,Bahadır Baruter'e açılan bu davayı -Müslüman da olsa- devletin başbakanı olarak ayıplamıştır.

Tıpkı zamanında,başbakan ile hayat görüşü çok farklı olan Ahmet Kaya'nın,kendisine açılan davayı ayıpladığı gibi...


***


Tayyip Erdoğan'ı seversiniz ya da sevmezsiniz.

Ahmet Kaya'yı seversiniz ya da sevmezsiniz.

Ama ne zaman Ahmet Kaya'nın yukarıda yaptığını,hemfikir olmadığımız insanlar için yapacak duruma gelirsek,işte o zaman insan olarak bir adım ileriye gideriz.

İşte o zaman ülke olarak bir adım öne çıkarız.

İşte o zaman Baruterlere dava açılmaz.     

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder